Brobygning/Skolestart

Nærmere informationer om indskrivning til børnehaveklassen
Børn indskrives i børnehaveklasse i det år, hvor de fylder 6 år.
Alle forældre med børn, der skal starte i skole modtager brev fra deres distriktsskole.

Indskrivning til skole sker elektronisk ved at følge linket https://www.hedensted.dk/skolestart

Udsættelse af optagelse:
Ifølge lov nr. 369 af 26.maj 2008 er børnehaveklassen obligatorisk fra 1. august 2009.
Det betyder, at alle børn starter i skole i børnehaveklassen det år, hvor de fylder 6 år.
I særlige tilfælde er det muligt at ansøge om udsættelse af skolestarten.
I skal logge på herover og ønske udsættelse af skolestart – I vil herefter få adgang til ansøgningsskema, som skal udfyldes og sendes til undervisningsafdelingen.

Tidlig optagelse:
Jf. Folkeskolelovens §37, stk. 2 skal et barn efter forældrenes anmodning optages i børnehaveklasse i det kalenderår, hvor barnet inden 1. oktober fylder 5 år, hvis det antages at kunne følge undervisning i børnehaveklassen med henblik på at kunne gå i 1. klasse året efter.

Skolens leder afgør efter en konkret vurdering fx på grundlag af en skolemodenhedsprøve eller en udtalelse fra lederen af en børnehave, hvor barnet har gået, om et barn er så tilstrækkelig moden, at tidlig optagelse i børnehaveklasse kan finde sted.

Årshjul

I samarbejde med Hedensted skole, har Børnehuset Lille Dalby udarbejdet et årshjul for brobygning mellem børnehaven til skolen.

Oktober:

Udmeldelse af forventet brobygningstal fra institionen.

November:

Skolen udsender brev ang. indskrivning.

Der aftales besøg for brobygningsbørnene, så der gives mulighed for at børnene kan se deres kommende skole.

Besøgene foregår i marts mdr.

December:

Indskrivning til 0. kl.

Januar:

Der afholdes førskole samtaler med forældrene i institutionen.

Februar:

Afholdes det første brobygningsmøde mellem institutionen og skole. På mødet afdækkes bla. børnetal og personale antal, der skal følge børnene i brobygnings perioden.

Udarbejdes tidslinje for opstart i brobygningen. Der er flere institutioner som har børn til Hedensted skole, så indtag af børn på skole sker over flere uger afhænging af antal børn.

Afholdes der overleveringsmøde. Personalet fra institutionen giver de informationer videre, som er aftalt med forældrene.

Forældremøde i SFO.

Besøgsaftale mellem instition og skole.

Marts:

Forbesøg af barn og forældre i SFO.

Børnehaven besøger SFO.

April:

Brobygningen starter og løber til skolestart i august.

Juni:

Evaluering af brobygningen med personalet.

September:

Evaluering af brobygningsforløbet på ledelses niveau.